Wiadomo, jak nurkują, by nie doznać urazu
7 października 2016, 10:38By zaskoczyć swoją ofiarę, ptaki morskie nurkują z dużą prędkością, która niekiedy sięga nawet 80 km/h. Przy takich szybkościach ludzie doznaliby poważnych urazów, mimo długich szyj ptaki nie mają jednak takiego problemu. Ostatnio naukowcy z Virginia Tech ustalili, jak im się to udaje.
Bezpieczniej przesłać przez ciało
6 października 2016, 12:05Niedawno firma Johnson & Johnson poinformowała, że w jej pompie insulinowej znajduje się błąd, który umożliwia hakerom zaatakowanie urządzenia. Tymczasem naukowcy z University of Washington znaleźli rozwiązanie, które może w znacznym stopniu zabezpieczać urządzenia medyczne oraz elektronikę ubieralną
Polak odkrył najgłębszą na świecie zalaną jaskinię
3 października 2016, 09:38Grupa pracująca pod kierunkiem Krzysztofa Starnawskiego odkryła najgłębszą na świecie zalaną jaskinię. Znajduje się ona w pobliżu czeskiego miasta Hranice i liczy sobie co najmniej 404 metry głębokości.
Jedna bakteria wystarcza do zidentyfikowania natury choroby
26 września 2016, 06:02Nowe techniki analizy płynu mózgowo-rdzeniowego Instytutu Chemii Fizycznej PAN w Warszawie pozwalają w niecały kwadrans zdiagnozować bakteryjne podłoże choroby i na podstawie zaledwie jednej komórki bakterii ustalić gatunek intruza.
Doświadczenie z samochodami nie pomaga ptakom uniknąć kolizji
20 września 2016, 09:56Doświadczenie ptaków z szybko przejeżdżającymi samochodami nie wpływa na ich reakcje unikania. Okazuje się nawet, że na widok auta niedoświadczone ptaki podrywają się do lotu szybciej (przy większych odległościach) niż osobniki, które wielokrotnie obserwowały szybko przemieszczające się pojazdy.
Sprzętowa akceleracja międzyrdzeniowa
8 września 2016, 10:50Badacze z Intela i North Carolina State University (NCSU) opracowali nową sprzętową metodę znacznego przyspieszenia komunikacji pomiędzy rdzeniami procesora.
Powstaje automatyczny system wykrywania turbulencji
17 sierpnia 2016, 05:24Wykrywanie turbulencji pozostaje piętą achillesową współczesnego lotnictwa. Najtańszą i nadal najczęściej stosowaną metodą są subiektywne i nierzadko bardzo niedokładne raporty pilotów. Na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego zademonstrowano sposób znacznie szybszy i precyzyjniejszy: detekcję turbulencji na podstawie danych standardowo przesyłanych z pokładów samolotów komercyjnych linii lotniczych.
Grafen szybkorosnący
16 sierpnia 2016, 08:54Naukowcy z Politechniki w Hongkongu i Uniwersytetu w Pekinie opracowali technologię, która pozwala na znaczne przyspieszenie tego procesu. Okazało się, że po dodaniu nieco tlenu bezpośrednio do miedzianej folii prędkość wzrostu kryształu grafenu zwiększyła się aż 150-krotnie
Skupienie na cechach obrazu pozwala kolibrom szybko latać
19 lipca 2016, 12:06Dzięki odmiennemu przetwarzaniu informacji wzrokowych kolibry mogą sprawnie latać z dużymi prędkościami (niekiedy szybciej niż 50 km/h).
Nie poradzimy sobie z autonomicznymi samochodami?
19 lipca 2016, 10:11Koncerny motoryzacyjne rozwijające autonomiczne samochody zakładają, że w razie awarii człowiek przejmie kontrolę nad pojazdem. Niestety, doświadczenia z innych środków transportu pokazują, że założenie to może być błędne. Osoby prowadzące półautonomiczne pojazdy podejmują katastrofalne decyzje